onsdag 12. mai 2010

Hvilket brød er best?



Jeg skulle innom butikken og handle brød i dag, og fant derfor ut at jeg skulle skrive litt om den opplevelsen i dag. Hvordan vet du at det brødet du handler er et sunt og godt brød. En enkel regel kan være å se om brødet er merket med brødskalaen (som vist ovenfor). Den angir hvor mye av brødet som er bakt med sammalt mel og grove korn. Sammalt mel og korn gir mer fiber. Vi trenger mye fiber hele dagen og da er det ekstra bra om man starter dagen med et fiberrikt brød. Men hvor mye fiber er 'mye' fiber. En god huskeregel er å se om brødet inneholder mer enn 10% kostfiber (dvs mer enn 10g fiber per 100g). Jeg handlet på Rema 1000 i dag, og i dag fant jeg kun et brød som oppfylte dette kriteriet. Vitabrødet har altså akkurat 10g fiber per 100g. Spiser du 2 skiver brød (ca 40g per skive), da får du i deg 8g fiber som er ca 27% av dagens fiberbehov. Finner du ikke et brød som inneholder 10% kostfiber eller mer, velg da i allefall et brød som kommer i nærheten eller som oppfyller mest mulig av brødskalaen. Velger du å lage et brød selv f.eks Møllerens ferdigblandinger, så er det lurt å tilsette ekstra fiber i form av f.eks kruskakli siden de fleste av disse blandingene har ca 5-8g fiber per 100g. Men de har også mindre salt som er fint.

2 kommentarer:

  1. Så utrolig bra med sånne tipps i bloggen. Dette skal jeg ta til meg.
    Vi ses i morgen.

    Klem, Iselind

    SvarSlett
  2. Her var du i gang :) Akkurat som jeg ønsket.
    Superbra!!!!!

    Klem,klem

    SvarSlett